Spółka PKP SA nie zamierza blokować RegioJetowi możliwości reklamowania się na dworcach – przekonują PKP SA w stanowisku przesłanym w odpowiedzi na nasze pytania. Jednocześnie spółka przyznaje, że warunki współpracy z działającymi tam firmami reklamowymi... zabraniają reklamy usług konkurencyjnych m. in. wobec PKP Intercity. Trwa przygotowywanie oferty wynajmu kas na dworcu Warszawa Centralna, o którą prosił RJ.
Jednym z wątków
konfliktu między PKP Intercity a wchodzącym na polski rynek RegioJetem są wysuwane przez czeską spółkę oskarżenia o wywieranie nacisków na PKP SA, by ta ostatnia spółka odmawiała zgody na umieszczanie reklam RegioJet na dworcowych nośnikach. Zwróciliśmy się do PKP SA z prośbą o odniesienie się do tych twierdzeń.
„Niepełne oraz nieprawdziwe informacje”
– Z przykrością stwierdzamy, że w
oświadczeniu spółki RegioJet, które ukazało się na oficjalnej stronie przewoźnika oraz w mediach, pojawiły się niepełne oraz nieprawdziwe informacje, które mogą wprowadzać w błąd opinię publiczną, w tym pasażerów. Wierzymy, że takie działanie jest jedynie próbą zwiększenia zainteresowania rozszerzeniem działalności RegioJet w Polsce, a nie odzwierciedleniem stylu, w jakim RegioJet chce współpracować z Polskimi Kolejami Państwowymi SA, spółkami z Grupy PKP czy innymi podmiotami działającymi na rynku kolejowym w Polsce – odpowiada rzecznik spółki Michał Stilger.
Jak twierdzi, PKP SA są otwarte na współpracę z RegioJet „w różnych obszarach działalności”. – Warto jednak pamiętać, że PKP SA nie jest właścicielem elektronicznych nośników reklamowych na dworcach kolejowych – takie urządzenia należą do zewnętrznych firm, które wynajmują od PKP SA powierzchnie i samodzielnie podejmują decyzje dotyczące współpracy z konkretnymi kontrahentami – zaznacza rzecznik.
Czas przeznaczony na prezentowanie na owych nośnikach własnych materiałów PKP SA stanowi, jak twierdzi, niewielką część całego czasu emisyjnego. Jest on wykorzystywany przede wszystkim na materiały własne i innych spółek z Grupy PKP, a także kampanie społeczne (głównie w wykonaniu podmiotów publicznych).
Reklamy konkurencji dla Intercity? I tak, i nie
Czy rzeczywiście, jak twierdzi RegioJet, w obiektach PKP SA obowiązuje zakaz reklamowania usług konkurencyjnych wobec PKP Intercity? Z wypowiedzi naszego rozmówcy wynika, że sprawa jest skomplikowana.
– W standardowych warunkach współpracy z najemcami powierzchni na nośniki reklamowe, które od wielu lat znajdują się w zapisach umów (na długo przed powstaniem spółki RegioJet), są zapisy ograniczające publikowanie treści, które m. in. naruszają dobre imię spółek z Grupy PKP oraz stanowią reklamy produktów i usług o charakterze konkurencyjnym dla spółek Grupy PKP – przyznaje Stilger. Dlatego w przypadku zainteresowania wykupieniem czasu reklamowego przez RegioJet „treść reklam będzie weryfikowana pod kątem zgodności z zapisami umowy”.
– Nie oznacza to jednak, że reklamy usług RJ nie będą mogły się pojawiać – podkreśla rzecznik PKP SA. Dotyczy to również własnych, analogowych powierzchni reklamowych PKP SA na wybranych dworcach. Jak jednak reklamować pociągi otwarcie konkurujące z uruchamianymi przez PKP Intercity tak, by pogodzić to ze wspomnianym wyżej ograniczeniem? Nie wiadomo. Nasz rozmówca nie odpowiedział też na pytania o to, czy taki zakaz jest zgodny z zasadami wolnej konkurencji oraz dążeniem do liberalizacji rynku przewozowego – i czy są plany jego zniesienia.
Jak jednak twierdzi Stilger, spółka poinformowała najemców, że „co do zasady” nie widzi przeszkód w emisji reklam tego rodzaju usług. – To samo dotyczy także wynajmu powierzchni na kasy biletowe. Niedawno spółka RegioJet zwróciła się do nas z propozycją wynajmu powierzchni na dworcu Warszawa Centralna. Jesteśmy chętni do współpracy i obecnie analizujemy nasze możliwości oraz przygotowujemy ofertę – kończy nasz rozmówca.